För fyra år sedan fick världen möta Stångåstadens boendeapp, utvecklad av Solution Xperts. Nu är appen en självklar del av hyresgästernas vardag – och i ständig utveckling.
Det som tidigare krävde alltifrån fysiska besök på Stångåstadens huvudkontor till inloggning på dator kan de som bor hos Linköpings största hyresvärd nu göra på flygande fot i mobilen. Boka tvättstugan, felanmälan och betala hyra är de mest använda tjänsterna i Stångåstadens boendeapp. Andra exempel på tjänster är nyheter, chat med kundtjänst, gästanvändare och för studenterna även bokning av pingisrum, studierum och liknande.
Egentligen handlar det om två appar, även om de är snarlika. En för moderbolaget Stångåstaden, och en för dotterbolaget Studentbostäder. Hos Studentbostäder används den av i det närmaste 100 procent av hyresgästerna, berättar Stångåstadens IT-projektledare Caroline Kullmer.
– Den kundgruppen är ganska homogen. Hos Stångåstaden är det en mindre andel användare, men den kundgruppen består av 18–100-åringar, och alla har inte behov av alla funktioner, säger hon.
En av de mest populära funktionerna hos studenterna är till exempel bokning av tvättstuga, medan många av Stångåstadens hyresgäster har tvättmaskinen i lägenheten.
Ända sedan starten har Stångåstaden och Solution Xperts jobbat efter en tydlig strategi.
– Vårt mål med appen är att den ska underlätta och vara en naturlig del av hyresgästens vardag. Vi vill ha funktioner och kommunikation som ligger nära till hands för kunden och oss. Därför har vi till exempel inte lagt in tjänster som ”här kan du chatta med dina grannar” eller ”här kan du sälja saker”. Där finns så många andra aktörer. De tjänster vi har ska kännas självklara för just vår app, säger Caroline.
Flera funktioner har tillkommit sedan lanseringen, vissa mer tydliga för användarna och andra lite mindre. Den viktigaste är kanske möjligheten att betala hyran direkt i appen.
– Det drog vi igång i december 2020, och kunderna hittade det direkt och började använda det. Det är väldigt bra för både dem och oss. Tidigare fick vår ekonomiavdelning leka detektiv för vissa fakturor, men nu är det mycket smidigare, säger Caroline Kullmer.
Appen är högst levande och under ständig utveckling.
– Nu funderar vi mycket på hur appen och webben förhåller sig till varandra. Var ska det finnas likadana tjänster, och var ska vi spetsa tjänsterna? Och längre fram i tiden skulle vi vilja få in AI mer.
Allt arbete med Boendeappen sker i tätt samarbete med Solution Xperts.
– Solution Xperts är väldigt lyhörda och vi har fått till ett väldigt bra samarbete där ett plus ett blir tre. Vi säger vad kunderna vill ha, de tar emot det och kommer tillbaka med ett förslag där vi uppnår samma grej men på ett bättre eller mer kostnadseffektivt sätt. Det är en kul kultur och ett bra klimat att jobba i.
Nyfiken på att veta mer om boendeappar? Kontakta oss!
Smarta IT-lösningar. Helt enkelt.