SharePoint
Startsidan för Telges intranät är den som alla ser när de öppnar webbläsaren. Den har till syfte att sprida allmän information, nyheter på både koncernnivå och bolagsnivå samt relevanta länkar åt medarbetarna så att de både är uppdaterade om vad som händer och snabbt hittar rätt information och andra applikationer och system. Intranätet är baserat på Microsofts plattform SharePoint och ett flertal egenutvecklade tjänster och funktioner som samarbetswebbplatser, analysverktyg, IT-beställningsportal och utbildningsportal. Vidare finns dokumenthantering med versionshantering i from av samarbetswebbplatser för arbetsdokument och dokumentcenter för styrande dokument.
Solution Xperts har haft en lång relation med Telge och kom in som leverantör 2009. Ett intranät baserat på SharePoint fanns redan då som vi vidareutvecklat och förvaltat. Vi har haft en rad olika uppdrag och roller kring som omfattar:
- Teknisk systemförvaltare av SharePoint-plattformen
- Kravhantering och implementation vid införande av ny funktionalitet
- Systemarkitektur
- Uppgradering av plattformen
- Dokumentation, teststöd och utbildare
Förvaltning
Solution Xperts har under många år haft rollen som teknisk systemförvaltare för SharePoint vilket omfattar:
- Att kontinuerligt vara på plats hos Telge.
- Second line support: ärenden hanteras av Telges Servicedesk som tilldelar mer kvalificerade ärenden till Solution Xperts. Detta inkluderar att ha direktkontakt med slutanvändarna för hjälp och hitta lösningar som passar deras behov.
- Utförande av överenskomna förvaltningsaktiviteter.
- Föreslå och driva utvecklingsaktiviteter vid behov.
- Vara kontaktpunkt mot driftorganisationen.
- Samordning mot drift vid förändringar som berör flera system.
- Säkerställa att teknisk dokumentation hålls uppdaterad och aktuell.
- Säkerställa att systemet följer Telges långsiktiga teknisk planering vad gäller infrastruktur.
Uppgradering
Eftersom vi på Solution Xperts under många år haft förtroende att förvalta Telges SharePoint-lösning så har vi också uppgraderat hela plattformen till nyare versioner av SharePoint vid två tillfällen. Vid uppgraderingarna har vi haft ett helhetsansvar vilket omfattade
- Sätta upp nya SharePoint-miljöer.
- Migrera innehåll.
- Anpassa och uppgradera lösningen.
- Uppdatering av den grafiska profilen och layouten.
- Utbilda Servicedesk och användare.
Införande av ny funktionalitet
Uppdraget mot Telge har också omfattat att införa nya funktioner på intranätet. Detta har skett i nära samarbete med verksamheten där Solution Xperts varit drivande med att ta fram lösningar som uppfyller kraven samt implementation och vid behov utbilda användarna. Exempel på detta är införande av ny standardfunktionalitet, dokumenthantering av styrande dokument samt bygga bort utdaterade fristående system och istället införa samma funktion i en modern version på intranätet.
Utbildning
Solution Xperts har vid ett flertal tillfällen hållit användarutbildningar kring intranätet. Detta har bestått i både specialistutbildningar i form av enstaka funktioner i samband med införande och uppgradering samt bredare utbildningar som riktar sig till alla anställda.