Digitalt språng i pandemins spår

Det mobila kontoret, tillgänglig dokumenthantering, effektivare möten. När pandemin slog till kom framtiden snabbare än vi trott. Solution Xperts vd Marcus Brodd ser en imponerande utveckling hos många av kunderna.

Solution Xperts + MKB

Solution Xperts har ända sedan företaget startade haft kunder över hela Sverige, och även internationellt. Att arbeta på distans är inget nytt.

Omställningen under pandemin handlar för Solution Xperts del snarare om att kunderna har förändrat sina beteenden.

Sopraq Sterias VD Marcus Brodd

– Kunderna utnyttjar i mycket högre grad sina digitala plattformar, de vill kunna jobba på olika platser och vill inte vara för personberoende – det vill säga att det ska vara lätt att dela på både dokument och kunskaper, säger Marcus Brodd, vd på Solution Xperts.

Han och kollegorna har inte behövt uppfinna nya lösningar. Snarare har det de alltid gjort blivit ännu mer efterfrågat, och sättet att samarbeta med kunderna har förändrats.

– När vi diskuterar lösningar med våra kunder är det tydligt hur viktigt det är att allt ska kunna gå att hantera oavsett var man befinner sig, säger Marcus.

Dokumenthantering är ett typexempel.

– Det funkar inte längre att lägga allt under ”G:” där man måste vara på jobbet för att komma åt det.

Solution Xperts själva har länge haft samma strategi som många nu anammar i pandemins spår, vilket har gjort den interna omställningen odramatisk.

– Vår strategi har ända sedan vi startade Solution Xperts varit att vår infrastruktur och våra tjänster ska vara tillgängliga oberoende av var man befinner sig. Det har gjort molntjänster till en naturlig del av vår vardag. Så för oss har det mesta fungerat från dag ett, säger Marcus.

Så det som händer nu är att kunderna kommer ikapp er?

– Situationen har krävt att många av våra kunder har förändrat och ökat sin digitala närvaro. De märker att det går snabbare att sätta upp ett Teams-möte än att boka upp ett mötesrum och resa iväg. Tidigare gjorde många det av gammal vana. Sättet kunderna har ställt om på är jätteimponerande.

Mobilsamtal på tåg med corona-ansiktsmask
Videomöte

Vad tror du kommer ske härnäst i den digitala utvecklingen?

– Jag tror att det som sker nu kommer att förändra sättet vi väljer att jobba – att folk är på jobbet fem dagar i veckan 8–17. Vi gjorde en egen liten undersökning på Solution Xperts, och den visade att de flesta här tyckte att idealet var tre dagar i veckan på kontoret. Då kan man träffa kollegor och ha lite face to face-möten och tillgodose sitt sociala behov. Sen vill man ha friheten att vara varsomhelst två dagar i veckan. Det tror jag kommer att vara framtiden. Allt vi gör kommer att vara med distansmöjligheten i bakhuvudet. Vi måste kunna hantera saker varifrån som helst.